STRATEGI PEMASARAN KERIPIK PISANG DI UD. HASIL ALAM SINGOJURUH KABUPATEN BANYUWANGI
DOI:
https://doi.org/10.57203/javanica.v1i2.2022.45-52Keywords:
IFAS, EFAS, IE, SWOTAbstract
This study aims to analyze the internal and external factors of banana chips in UD. Hasil Alam Singojuruh Banyuwangi Regency. The sampling technique in this study was purposive sampling. This study uses the IFAS (Internal Strategic Factor Analysis Summary) matrix, the EFAS (External Strategic Factor Analysis Summary) matrix, the IE (Internal External) matrix and the SWOT matrix. The results of this study indicate that UD. Hasil Alam have three strength factors, three weakness factors, three opportunity factors, and two threat factors. The research results show that the IFAS (Internal Strategic Factor Analysis Summary) value is 2.676 and EFAS (External Strategic Factor Summary) is 2.386. The results of the IE (Internal External) matrix show that UD. Hasil Alam is in position V, which is classified as the deepest Growth Strategy and Stability Strategy. The SWOT analysis of this study resulted in eight alternative strategies that can be recommended to increase the marketing of banana chips.
References
Christine, S. 2018. Peranan Desain Kemasan Dalam Dunia Pemasaran. Jurnal Desain Komunikasi Visual. 2(1) : 22-31.
Kotler, Philip. dan Amstrong, Gary. 2012. Prinsip-Prinsip Pemasaran. Jilid I. Edisi 13. Jakarta : Erlangga.
Kamhar, M.Y., dan Ema, L. 2019 Pemanfaatan Sosial Media Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Jurnal Ilmu Pendidikan. 1(2):1-7.
Munandar, J. N., Tumberl, A. L., & Soegoto, A. S. 2020. Analisis SWOT dalam Menentukan Strategi Pemasaran Bisnis Kopi Saat Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Pada Black Cup Coffee and Roastery Manado). Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 8(4): 34-54
Praestuti, C. 2020. Marketing Mix Terhadap Kepuasan Konsumen pada Mama-Mama Penjual Noken di Oyehe Kabupaten Nabire. Jurnal Administrasi Bisnis, 10(1) : 21-24.
Rangkuti, F. 2016. Teknik Membedah Kasus Bisnis Analisis SWOT. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Sudarsono, H. 2020. Manajemen Pemasaran. Jakarta : Gramedia Pustaka Utama
Susetyarsi, T. 2012. Kemasan Produk Ditinjau dari Bahan Kemasan, Bentuk Kemasan dan Pelabelan pada Kemasan Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian pada Produk Minuman Mizone di Kota Semarang. Jurnal STIE Semarang, 4(2): 132-997.
Wahyuni, A. 2015. Peran Facebook dan Instagram Sebagai Media Promosi Dalam Mengembangkan Industri Kreatif. Jurnal Bina Insani. 2(2) : 112-118.